воскресенье, 12 марта 2017 г.

Педагогічні читання. В. Сухомлинський.

БІЛОЗЕРСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ І СПОРТУ
                       РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ РЦОЗО





ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ: У ДІАЛОЗІ З СУЧАСНІСТЮ

ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ Я ДИТИНИ ЧЕРЕЗ ВИХОВАННЯ ТА ПЕДАГОГІЧНУ ДІЯЛЬНІСТЬ В.О.СУХОМЛИНСЬКОГО


                                    МАТЕРІАЛ ПІДГОТУВАЛА УЧИТЕЛЬ
                                                              УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
                                                               МУЗИКІВСЬКОЇ ЗОШ                                                                             
                                                              СПЕЦІАЛІСТ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ,
                                                              СТАРШИЙ УЧИТЕЛЬ
                                                               КОСТІК ТЕТЯНА ОЛЕКСАНДРІВНА

                                   
                             
Здоров’я – це та вершина, яку кожен повинен досягти сам.
Завдання школи: допомагати кожній дитині у цій важливій, відповідальній, нелегкій справі.
«Зміцнити здоров’я людини в дитинстві, не допустити, щоб дитина вступала в юність кволою і млявою, – це означає дати їй всю повноту життєвих радощів», – підкреслював В.О.Сухомлинський.
Збереження і зміцнення здоров’я дітей видатний педагог сприймав як найважливіший аспект практичної діяльності директора школи і кожного вчителя. Цій проблемі він присвятив чимало наукових праць, а саме: третій розділ книги «Павлиська середня школа»; деякі підрозділи в книгах «Серце віддаю дітям», «Народження громадянина», «Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості», «Сто порад учителеві»; окремі статті.
Досліджуючи причини неуспішності і другорічництва, Василь Олександрович прийшов до висновку, що «у 85 процентів невстигаючих і відстаючих головна причина відставання, незнання, незадовільної роботи на уроках і вдома, другорічництва - поганий стан здоров’я, якесь захворювання чи нездужання».
Питання зміцнення здоров’я дітей не сходили з порядку денного педагогічної ради Павлиської школи, постійно розглядались на заняттях психологічного семінару.
Так, лише протягом 1960-1966 років обговорювались такі питання:
-  «Здоров’я і духовне життя дитини»;
-  «Режим праці і відпочинку»;
- «Харчування і здоров’я дитини»;
-  «Попередження захворювання серця»;
-  «Слух і зір дитини»;
- «Діти з уповільненими мислительними процесами» та ін.
Про стан здоров’я першокласників педагогічній раді доповідав лікар.
Діти, у яких були виявлені слабкість серцево-судинної системи, дихальних шляхів, порушення обміну речовин, неврози, перебували під постійним наглядом.
«Ми стараємося запобігти розвиткові хвороби, зміцнити захисні сили організму: разом з батьками дитини ми встановлюємо для неї режим праці і відпочинку, режим харчування», - писав видатний педагог у книзі «Павлиська середня школа» [т.4, С.126].
«Залежно від стану здоров’я, - вважав він, - кожна дитина потребує не тільки індивідуального підходу, а й цілої системи заходів, які б зберігали і зміцнювали здоров’я» [т.2, С.511].
Василь Олександрович запропонував  ефективні шляхи зміцнення здоров’я дітей, удосконалення фізичного виховання учнів (апробовані в Павлиській школі):
- система бесід про людину і особливості людського організму;
- оптимальне чергування розумової і фізичної праці («Режим фізичної і розумової праці та відпочинку - дуже важлива умова міцного здоров’я» [т.4, C.290]);
- оздоровча спрямованість системи фізкультурних занять: уроків фізичної культури, ранкової зарядки, фізкультхвилинок, динамічних перерв;
 - створення широкої мережі спортивних секцій і залучення школярів до активної участі в них («спорт - улюблене заняття кожного учня»);
- створення позитивного психологічного мікроклімату («урок повинен викликати позитивні емоції» [т. 5, С.14].
- утвердження у свідомості учнів необхідності уважного і дбайливого ставлення до свого здоров’я і здоров’я інших. Активна пропаганда і утвердження здорового способу життя;
- спортивні ігри, змагання, спартакіади (легка атлетика, гімнастика, плавання, верхова їзда; катання на ковзанах і лижах, велосипеді; зимові розваги, побудова снігової фортеці тощо); Все це було у Павлиській школі.
Василь Сухомлинський створював свою педагогічну систему (дидактичну, виховну, управлінську) у 50- 60-і роки минулого століття.
І ось через півстоліття, яке минуло з того часу, ситуація із здоров’ям учнів значно погіршилась.
«Трагедія полягає в тому, - зазначають  науковці, – що сучасна школа перетворилася в інструмент, який ще дає певні знання (якість яких постійно погіршується), але забирає головне - здоров’я учнів та природне бажання кожної дитини навчатися».
І справді, за висновками лікарів, шкільні роки зменшують кількість здорових дітей у 3-4 рази. Відповідно збільшується кількість хворих. Практично здоровими закінчують школу лише 5-7 % учнів.
Головний лікар дитячого санаторію «Жемчужина России»  О.О.Дубровський, зокрема, підкреслює: «Мільйони дітей за роки навчання в школі втрачають психічну і фізичну стабільність».
Більшості учнів разом із випускним атестатом можна було б видавати довідки про хронічні хвороби. Третина випускників виходить зі школи «очкариками», ще більше - з шлунковими захворюваннями, з розладнаною нервовою системою. Дослідження також засвідчують, що половина дітей, які мають проблеми з фізичним та психічним здоров’ям, схильна до негативних виявів поведінки. У дітей розвивається агресивність, невдоволеність, почуття заниженої самооцінки. Все це нерідко приводить до конфліктів з однолітками, вчителями, батьками і навіть із законом. Як результат, кожний п’ятий важко засвоює навчальний матеріал. Такі діти втричі частіше, порівняно з іншими, піддаються впливу наркотиків, схильні до вживання алкоголю, пропусків занять, бродяжництва.
Школа погіршує здоров’я дітей. У цьому переконані батьки, лікарі, працівники військових комісаріатів.
Причин такого стану чимало. І однією з них (далеко не другорядною) є погана організація навчально-виховного процесу, кількість і якість уроків, які нерідко негативно впливають на фізичне і психічне здоров’я дітей, породжуючи тривожний стан, перевантаження, втому, стреси, неврози.
Виступаючи на обласній науково-практичній конференції у далекому 1965 році з доповіддю «Яким бути директору середньої школи?», В.О.Сухомлинський значну увагу приділив питанню збереження здоров’я дітей, попередження перевантаження їх у процесі навчання.
Зокрема, він наголошував: «Хотілось би сказати деяким любителям методів ефективного прискореного і т. ін. навчання: не грайте із здоров’ям дітей».
Видатний педагог попереджає про недопустимість у школі поспіху, нервозності, метушливості, переважання пристрастей над розумом, оскільки «прискорений» темп непосильний і шкідливий навіть для цілком здорових дітей. «Надмірне розумове напруження призводить до того, що в дітей тьмяніють очі, затуманюється погляд, рухи стають млявими. І ось дитина вже ні на що не здатна, їй аби тільки свіже повітря, а вчитель тримає її «в голоблях» і підганяє: швидше, швидше…»
Він наполегливо і послідовно відстоював гуманний підхід до дитини, активно виступаючи проти засилля авторитарної педагогіки, яка нерідко є причиною конфліктних ситуацій, педагогічних неврозів.
У статті «Не бійтеся бути ласкавими!» він з тривогою писав: «Покрикування, нервозність, запальність подекуди стали звичними у взаєминах учителя з учнем» [т.5 , С.352].
Він був непримиренним до жорстокості, зневажливого, грубого ставлення до дітей, підкреслюючи, що «крик у стінах школи - це дрімуче педагогічне безкультур’я».
Василь Олександрович був глибоко переконаний у тому, що вчити й виховувати дітей з неврозами необхідно, «застосовуючи спеціальні методи медичної педагогіки, розраховані на запобігання шкідливому збудженню різким переходом від одного емоційного стану до іншого» [т.2, С.512].
Вчитель, на його думку, повинен вміти бачити і розуміти «джерела дитячих страждань, дитячого збентеження, озлоблення, байдужості» [т.5, С.457], «захистити дитину від духовної самотності» [т.5, С.302]. А «все шкільне життя повинно бути пройняте духом гуманності» [т.4, С.496].
«У школі, - підкреслював видатний педагог, - має панувати дух поваги до людської гідності, дух взаємного довір’я вихователів і виховуваних, дух віри в людину» [т.4, С.550].
Лише увага до кожної індивідуальності, вдумливе ставлення до позитивних і негативних рис, недоліків кожної дитини можуть забезпечити успіх у навчанні й вихованні.
«В основі навчання повинен бути позитивний емоційний фон», - стверджує і  відомий російський дидакт І.Я.Лернер. За яких умов це можливо? Лише тоді, вважає він, коли учень як головна діюча особа навчально-виховного процесу буде сам вибирати для себе: темп навчання; рівень складності; час усної відповіді; час здачі заліку і ін.
Йдеться про відбір індивідуальної освітньої траєкторії кожного учня, створення «ситуації успіху».
Ігнорування цих вимог неминуче приводить до втрати у значної частини учнів інтересу до навчання, утвердження у їх свідомості ненависті до навчання, школи, вчителя.
Від цього застерігав ще у І столітті н.е. Квінтіліан: «Більш за все остерігайтесь, щоб дитина не зненавиділа учіння, яке полюбити ще не мала можливості».
Щоб уникнути цього, слід особливу увагу приділяти проблемам формування і збереження психічного здоров’я дітей шляхом індивідуалізації навчання і виховання.
Кращі умови для цього створюються в школах сприяння здоров’ю, процес становлення і розвитку яких взяв сьогодні старт майже в усіх регіонах  Кіровоградської області. Але це питання окремого вивчення. А що ж у нас?
Успішній реалізації оздоровчої функції у сучасній школі першочерговим стало:
- запровадження інтегрованого курсу «Основи здоров’я»;
- введення третього уроку фізичної культури;
- утвердження тенденції зняття навантаження дитячої пам’яті і статичного навантаження м’язів;
- нормативне відпрацьовування рухового режиму;
- створення належних умов для навчання дітей і збереження їх здоров’я (тепло, світло, чистота, затишок, підвіз до школи, харчування та ін.);
- гуманізація навчально-виховного процесу;
- піднесення ефективності роботи психологічної служби;
- організація поглиблених медичних оглядів дітей і врахування їх результатів у навчально-виховному процесі;
- впровадження фізкультурно-оздоровчого патріотичного комплексу «Козацький гарт», розширення мережі спортивних секцій;
- створення умов для оздоровлення дітей влітку та ін.
- підвищення рівня компетентності і професійної майстерності педагогічних кадрів з питань збереження і зміцнення здоров’я дітей,
- моделювання, вивчення, узагальнення і впровадження перспективного педагогічного досвіду роботи кращих вчителів, вихователів, класних керівників, педагогічних колективів.
Все це ми намагаємося якнайкраще втілювати у свою практику, але цього, на жаль, замало.
Ми маємо активніше пропагувати і поширювати досвід роботи кращих педколективів області, України, країн зарубіжжя.
Перспективним є, зокрема, і досвід роботи московських шкіл, які активно запроваджують методику доктора медичних наук В.Ф.Базарного, що передбачає:
- зміну пози дитини через кожні 10-15 хвилин навчання в початкових класах (у класах парти-конторки, за якими учні працюють стоячи, через 15 хвилин діти міняються місцями з тими, хто сидів за партами);
- використання сенсорних тренажерів для збереження і поліпшення зору;
- у початкових класах 5 годин фізкультури на тиждень, 3 з них - на лікувальну гімнастику;
- екзамени з фізкультури у випускних класах, у програмі яких: питання теорії, біг, підтягування (за 30 секунд), стрибки через скакалку  (за 1 хв.).
Останнім часом ми все частіше чуємо вислів «екранні діти». Так, це наші діти, які дуже багато часу проводять за моніторами комп’ютерів, екранами телевізорів, з мобільними телефонами…Це надзвичайно шкідливо для їхнього здоров’я. Якщо б сьогодні оцінювали школи по збереженню здоров’я, то, звичайно, батьки віддавали своїх дітей саме в такі, а не з поглибленим вивченням, математики, англійської і т.д.
Нам є над чим задуматися і варто прислухатися до мудрих порад великого педагога-гуманіста.
«Ніколи не поспішайте з виставленням незадовільної оцінки. Ніщо так не пригнічує дитину як усвідомлення безперспективності».
«Не закривайте двійкою шлях до успіху!»
«Не ставте взагалі в початкових класах «двійок» - це канчук і палиця».
«Допоможіть дитині добитися успіху і тільки тоді оцінюйте знання».
«Оцінкою не можна карати за небажання вчитися, а тим паче за невміння вчитися».


















Комментариев нет:

Отправить комментарий